@bettypavkova

úterý 1. května 2018

Smrt přichází do Pemberley - P.D. James




Slavná anglická detektivkářka P.D. Jamesová tentokrát úplně jinak. Záhadnou smrt příbuzného budou řešit hlavní postavy z románu Jane Austenové Pýcha a předsudek. Přípravy na ples lady Anne vrcholí, hosté se sjíždějí a pan Darcy a jeho choť mají plné ruce práce s doladěním posledních detailů. Jejich plány ovšem naruší příjezd Elizabethiny sestry Lydie Wickhamové. Ta svým oznámením, že byl v lese zavražděn její manžel, spustí lavinu dalších událostí a komplikovaných vyšetřování.

Bez mučení se přiznávám, že P.D. James jsem do čtení této knihy neznala. Hledaly jsme s mamkou různé knížky a když jsme narazily na tuhle, zbystřily jsme. Každá ale z jiného důvodu. Já, protože Pemberley. Pemberley znamená jediné. Pýcha a předsudek! Mamka zbystřila zase proto, že od P.D. Jamesové četla několik detektivek a moc se jí líbily. Takže jsme na knize obě objevily něco zajímavého a objednaly ji.

Autorka používá prostředí a postavy z Pýchy a předsudku do Jane Austenové - a potká je jediné - vražda. Jak jsem tedy řekla, setkáváte se zde se svými oblíbenými postavami. Elizabeth a její sestry, pan Darcy, pan Bingley. Miluju je a celou Pýchu a předsudek. Autorka podle mě však nevystihla úplně přesně "vnitřní já" těchto postav tak, jak ho vytvořila právě Jane Austenová. Ono to není úplně překvapivé, ale v některých chvílích mi to přišlo opravdu jako obrovský odklon od jejich podstaty. Vztahy mezi dvěma Bingleyovými a Darcyovými byly však vytvořené krásně. Stejně jako výrazné rozdíly mezi chováním těchto dvou párů.

Detektivní zápletka byla trochu zvláštní. Nalezení mrtvoly a celé počátky tohoto případu byly super. Později, během řešení mi však přišlo, že autorka nedávala prakticky žádná vodítka pro lidi, kteří rádi "pátrají" společně s hrdiny potom, kdo je vrah. Já tento případ vyloženě nejsem, ale tady to bylo možná až moc okaté. Ono i ze závěru vyplývá, že bez jisté věci by vrah nalezen ani nebyl. V reálu to možná je, ale v knize je to možná trochu škoda. Nějaké stopy by se hodily. Zločin byl však dobře objasnění.

Kniha se četla moc hezky. Autorka píše čtivě a poměrně dobře se vyrovnala s dobou Austenové. Na úplném začátku knihy nás i seznámí s tím, co se vlastně v Pýše a předsudku stalo. Jde o krátké představení, spíše pro připomenutí. Děj z Pýchy a předsudku v knize hraje poměrně podstatnou roli, což já rozhodně oceňuji, ale pro někoho, kdo by samotnou Pýchu a předsudek nečetl by to mohlo být matoucí.

Ráda bych zmínila i obálku, ve které byla v Mottu kniha vydána. Nejsem typ člověka, co by si na obálkách vyloženě zakládal, ale pokud objeví nějakou krásnou, zmínit ji musí. Obálka knihy Smrt přichází do Pemberley je podle mě nádherná. Anglický park s klasicistní budovou v pozadí, koňský povoz, jezírko a vše laděné do zelena. Díky obálce mě kniha zaujala na první pohled, pro mě je vážně nádherná.

Pokud máte rádi Pýchu a předsudek rozhodně knížku zkuste. Nejde o detektivku, které v současnosti "frčí", nejde o nic brutálního. Jenže nic takového by se od knihy zasazené do dob Jane Austenové očekávat nedalo. Nejde o brilantní detektivku, nejde ani o brilantní pokračování Pýchy a předsudku, ale fanoušci Austenové zklamáni nebudou. Knihu hodnotím jako lehce nadprůměrnou. Dávám jí 60%.

6 komentářů:

  1. Super recenzia ❣ Kniha vyzerá naozaj zaujímavo ❣ Možno si ju prečítam :)

    OdpovědětVymazat
  2. Súhlasím, obálka sa mi tiež páči :-) Čo sa týka obsahu, až tak ma nezaujal, keďže som nečítala Pýchu a predsudok :D Každopádne vďaka za tvoj názor a super recenziu :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Pokud máte rádi Pýchu a předsudek... jako nedá se říct, že bych to neměla ráda, ale není to úplně nejlepší klasika, co jsem kdy četla. :D :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já ji miluju, pro mě společně s Vyhoďme ho z kola ven asi nejlepší! <3 :-D

      Vymazat

Každý komentář mi udělá velkou radost a moc za něj děkuji. :-)