@bettypavkova

středa 11. dubna 2018

Hotová zlodějka - Augustus Rose





Zločinecká skupina Société Anonyme se inspiruje dílem slavného umělce Marcela Duchampa a jejími oběťmi se stávají mladí lidé z celého světa. Hlavní hrdinka románu, která se do jejich spárů rovněž dostává, se prostřednictvím studia Duchampových děl a výprav do opuštěných industriálních objektů snaží přijít věcem na kloub. Mysteriózní román s neobvyklým námětem tak provádí čtenáře prostředími, do nichž se v běžných dobrodružných knihách jen tak nedostane a v nichž většinou nejde o nic menšího než o život.

Na instagramu @knihybeta se jednoho dne objevil konkurz na recenzní výtisk knihy Hotová zlodějka. Když jsem zjistila, že se příběh opírá o umění a ještě ke všemu o mého oblíbeného Duchampa, musela jsem se konkurzu zúčastnit a ono se povedlo. Kniha mi přišla opravdu rychle a já se na ni hned vrhla. Jak si mě získala se dnes dozvíte.

Příběh je drsný. To je vystihující slovo. Setkáme se v něm s krádežemi, drogami, vězením, útěkem z vězení, bezdomovectvím, squattingem... A to všechno mezi mladistvými. Autor je navíc geniální vypravěč. Dokáže všechny tyto situace a občas nechutná místa úžasně vykreslit. Během četby jsem měla pocit, že se těmito místy proplétám s hlavní hrdinkou. Tato, dalo by se říci syrovost, mě ke knize neskutečně poutala a fascinovala. Nečekala jsem od ní až takovou "drsnost" a mile mě to překvapilo. Já mám takovéhle "temné" knihy ráda a Hotová zlodějka mi temnoty naservírovala opravdu hodně.

Tohle samozřejmě není všechno. Jak jsem již zmínila, kniha se opírá o díla Marcela Duchampa. Pokud tohoto pána neznáte, jde o umělce, tvořícího na pomezí surrealismu, dadaismu, impresionismu a kubismu, který inspiroval spoustu dalších umělců. Jeho motto bylo to, že vše, co autor nazve uměním je umění. Možná Vám něco připomene pisoár. Ano, je to on. Ten muž, který vystavoval pisoáry. V knize je zmiňovaná velká spousta jeho děl. A dvě sehrají prakticky hlavní roli. Miluji umění, miluji Duchampa a tohle mě na knize prostě bavilo. Umění však není jediný obor, který se v knize objevuje. Postavy jsou chytré a člověk se dozví třeba i něco z fyziky - Einsteinovi teorie. Asi nikdy jsem nečetla knihu, která se snaží vysvětlit tolik velkých myšlenek.

Kniha je akční. Hlavní hrdinka - Lee - je po celou dobu na útěku. Před zákonem, před tajným společenstvím Société Anonyme... A i to posouvá děj neustále někam dál. V knize nebylo snad nic stereotypního. Pořád se dělo něco nového.

Již zmíněná Lee mi byla neskutečně sympatická. Byla opravdová, věřila jsem jí její příběh. Rozhodně nešlo o kladnou postavu. Chronická zlodějka, squatterka... Ale to na ní bylo právě skvělé. Není od věci přečíst si občas něco, kde je hlavní hrdinka společností zavržena. Lee tak nějak hledala samu sebe. Zda se najde zjistíte, pokud si knihu přečtete, ale budete jí to přát. Je svoje a s nikým se nepáře, ale zároveň má city a je zranitelná.

Příběh není jednoduchou četbou. Musím se přiznat, že ze začátku jsem byla chvílemi zmatená, ale po chvíli jsem se zorientovala a knihu jsem nemohla odložit. Autor píše opravdu skvěle. Děj byl nabitý událostmi, ani chvíli nestál na místě a zároveň čtenáře seznamuje s nejrůznějšími "velkými myšlenkami". Nazvala bych ho asi jako "chytrý". Je to zvláštní pojmenování příběhu, ale na mě tak prostě působil. Ukazuje život takový jaký může být a tím způsobem je vlastně i dojemný. Čtenáře neustále udržuje v napětí. O zvraty v něm není nouze.

Rozhodně musím také říci to, že autor v knize zmiňuje Českou republiku. Jedna z postav má v České republice kořeny. Zmiňují se zde Jižní Čechy a v originále byla dokonce jedna z vět v češtině. To mi přijde jako věc, kterou musí v "americké" knize ocenit každý Čech. 

Pokud máte zájem přečíst si originální knihu, která Vás pohltí, která je plná napětí a umění a u které budete soucítit s hlavní hrdinkou a přát jí to nejlepší, přečtěte si Hotovou zlodějku co nejdřív. Rozhodně za to stojí. Na děj se budete muset soustředit, ale za to Vám přinese opravdu skvělý zážitek. Jsem strašně ráda, že jsem si ji mohla přečíst a opravdu mě bavila a doufám, že se od autora dočkáme dalších titulů. 

Moc děkuji nakladatelství Beta za poskytnutí recenzního výtisku. Tady si můžete knihu objednat přímo u nakladatele. Najdete tam i ukázku z knihy ve které je vidět nákres Duchampova díla, které v knize sehraje důležitou roli a samozřejmě i přečíst část z knihy, abyste věděli, co očekávat od autorova stylu. Určitě se mrkněte! :-)

1 komentář:

  1. Zrovna Duchamp mi leze na nervy. :D Ale knížka vypadá sympaticky. Pěkná recenze. :)

    OdpovědětVymazat

Každý komentář mi udělá velkou radost a moc za něj děkuji. :-)