@bettypavkova

středa 28. února 2018

Pýcha a přemlouvání - Jane Austenová




Vzdělaná, citlivá a oduševnělá Anna byla zasnoubena s námořním kapitánem Frederickem Wentworthem. Její rodina však tento vztah označila za společensky nepřijatelný a Anna se musela své lásky vzdát. Po letech se s bývalým snoubencem znovu setkává a zjistí, že čas její city k němu nijak nezměnil.

Austenová je moje oblíbenkyně. Pýcha a předsudek a Rozum a cit jsou skvělé knihy. Pýcha a předsudek se dokonce řadí mezi mé nejoblíbenější. Nebylo tedy divu, že jsem v Levných knihách sáhla i po Pýše a přemlouvání. Jak se mi líbilo toto Austenové dílo?

Austenová byla paní spisovatelka. Její spisovatelský um je nepopiratelný a její knihy jsou extrémně čtivé i přes občasné popisy, ve kterých se poměrně vyžívá. Tyto popisy však skvěle dokreslují prostředí ve kterém se knihy odehrávají a člověk se dokáže mnohem lépe do děje vžít. Osobně její knihy vnímám i jako jistý obraz její doby, ovšem nedá se to samozřejmě brát bez rezervy. Jako autorka píšící v době romantismu se neubránila romantizaci osudů jejích hrdinek. A právě, co se hrdinek týče, dostáváme i v Pýše a přemlouvání (několikrát vyšlo i pod názvem Anna Elliotová) typické Austenovské hrdinky. Samozřejmě hlavně tu hlavní - Anna je neobvyklá dívka své doby. Je chytrá, důvtipná, emocionálně vyrovnaná, rozumná, ale i jistým neprotivným způsobem tvrdohlavá. Opět zde sledujeme její cestu za láskou. Snad jedinou výraznější odchylkou od ostatních Austenovských knih zde je to, že hlavní hrdince je zde už 28 let. Pro příběh jsou však důležité i události, které se jí staly v devatenácti letech...

V odstavci výše se několikrát objevilo slovo opět. Ono je celkem výstižné. Upřímně, kdo přečetl více knih od Jane... Nejsou ony tak trochu na jedno brdo? Jsou. Ale stejně je milujeme. Je to milé. Je to roztomilé, chvilkami "roztomile" dramatické a komplikované. Celou knihu však tak nějak očekáváme happyend, kterými je Austenová dost proslavená.

Jde o další klasiku. Hlavní hrdinka má tentokrát poměrně nesympatickou rodinu, je doslova pátým kolem u vozu, ale její hodnota zdaleka převyšuje všechny ostatní členy. Pokud máte Austenovou rádi, za 69 Kč v Levných knihách neprohloubíte. Dostanete to, co chcete, typickou Austenovou. Na druhou stranu tak moc typickou, že Vám možná její knihy začnou pomalu splývat dohromady... Pýcha a přemlouvání podle mě patří mezi ty slabší knihy, které Austenová napsala. Přesto jde však o nadprůměrnější knihu, po jaké můžete sáhnout. Na Goodreads dostala kniha 4 hvězdy a v procentech bych knihu hodnotila na 70%.

7 komentářů:

  1. Pěkná recenze, narozdíl od dobře známých knihy Jane Austenové, o téhle není moc slyšet. :) Věřím, ale že je skvělá, stejně jako autorčiny ostatní knihy. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Austenová hold uměla. Když chce člověk kvalitu, může po ní sáhnout. :-)

      Vymazat
  2. Já moc Austenovou nemusím. Tedy - nic proti ní, spíš mě neskutečně štve ta doba, kdy ženy neměly moc práv a v knihách je to prostě hodně znát. Nicméně Pýcha a předsudek se mi docela líbila, někdy bych si ráda přečetla Emmu a Rozum a cit. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně se právě líbí, jak dělá hrdinky, které se proti tomu snaží bouřit. Já mám právě ráda historii s jejími plusy i mínusy a z tohohle hlediska se mi Austenová líbí moc, i když věrohodnější bude ten Hardy. :-D :-)

      Vymazat
  3. Já momentálně dočítám Pýchu a předsudek a určitě si chci přečíst Emmu, rozum a cit a i tuto knížku Austinová je prostě něco. A určitě má místo mezi mými oblíbeními autory.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je skvělá! :-) Závidím, že tě Emma a Rozum a cit teprve čekají. Užij si je! :-)

      Vymazat
  4. Austinová píše skvěle a krásně. Přesto jsme ale od ní nečetla všechny knihy. Tuhle jsem od ní ale četla, jen ve vydání od Ledy z r. 2010 a líbila se mi.

    OdpovědětVymazat

Každý komentář mi udělá velkou radost a moc za něj děkuji. :-)